tisdag 16 september 2008

Masala chai

Tack godingar för alla omtänksamma krya-på-dighälsningar! Tyvärr har de inte hjälpt så mycket. Jag känner mig lite bättre men långt ifrån bra. Sen sist har jag också fått lock för ena örat som om inte snuva och jobbig hosta skulle vara nog. Trött blir jag av minsta ansträngning. Det verkar bli en långkörare. Jag som hade tänkt att baka till imorgon då jag har födelsedag. Gästerna får nog nöja sig med köpebröd om de vill ha fika hos mig.

Något som jag har druckit mycket de senaste dagarna är te och jag har blivit särskilt förtjust i Masala chai. Det är ett svart indiskt te.

Ingredienser:

6 dl vatten
1 kanelstång
10 kardemummakapslar eller 1 tsk kardemummakärnor
6 kryddnejlikor
2 dl standardmjölk
2 msk socker
2 tsk te av breakfast-typ(eller 2 tepåsar) ev riven muskotnöt eller kanel

Koka vatten och kryddor under lock i 10 minuter. Häll i mjölk och socker efter smak och småkoka några minuter. Lägg i teblad eller tepåsar och ta kastrullen från värmen. Låt dra några minuter och sila sedan upp teet i glasen. Riv eventuellt lite muskotnöt/kanel i varje glas.



Om man nu inte har ork eller tid så kan man göra som jag. Gå till affären och köpa färdiga tepåsar. Jag köpte mina på Willys.


Jag blev så glad för den här fina utmärkelsen som kom från Ullis - tack söta du, den lyste upp i mörkret!



Det är några stycken som har undrat var ljuslyktorna med text kommer i från. Dem köpte jag på en semester i Falsterbo förra sommaren i en helmysig butik, Holken. Klart värt ett besök om ni är i krokarna någongång. Under semesterveckan var jag där flera gånger.;)
x
Kram Camilla

32 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Hej Canmilla
Vilken härlig blogg du har, hit kommer jag gärna igen.
Kram Lotta

Sara Mårtensson sa...

Hejsan!

Vilka fina och mumsiga bilder på ditt te och tekoppen! Hoppas du hinner krya på dig till morgondagen så du får ett trevligt kalas!

Grattis till awarden den är du värd!

Krya på dig kramar!

Lilla huset på prärien sa...

Hej kära vän - stort GRATTIS säger jag till dig i förskott!! Hoppas verkligen att du ska krya på dig lite till morgondagen om det kommer gäster. Annars ser det hemskt gott och fint ut med Masala Chai från Willys - bjud på det! :)

Kram Jenny

Grodmamman sa...

Grattis i förskott! Och krya på dig!
För min del får det bli Willys om jag ska testa detta te!=) Är alldeles för lat för att fixa till det efter receptet!
Grattis till utmärkelsen också.
Kram

Viveka i Bläckhornet sa...

Kikar in och säger hej!
Har hittat din blogg först idag.Men hit kommer jag fler gånger.Jätte fina ljusstakar med text.
Kram Viveka

Hem och Lycka sa...

Lät riktigt gott det där teet, särskilt nu i tedrickartider! kram

Anonym sa...

Krya på dig...

Hoppas att du snart är på gång igen.

Det teet ska jag prova, det låter
spännande.

Tack för värmande ord på min blogg

Nina

chokladblomma sa...

Nu blev jag sugen på te! Ser riktigt smaskigt ut på bilderna. Får börja med att testa påsvarianten. Tur att jag ska åka och handla imorgon!
Ha en skön kväll!
Kram A

Katta sa...

Det teet ser så mumsigt ut.Är en teoman så här på hösten. Stackars dej som fått seg förkylning, har ju själv varit riktigt dålig men börjar repa mig men långdraget har det varit. Så jag önskar di god bättring. Kram Katta (Jodå han är allt en liten charmör Al ;) )
Kram Katta

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Trist när det blir sådär segt! Jag hade ju sammalika för några veckor sedan... ett elände tyckte jag att det var, men nu är jag frisk och kry och på benen igen!

Mmmm te är smaskens det så jag kanske provar den sorten. Själv köpte jag två för mig nya sorter på affären i kväll när vi storhandlade...

Kramkram
Annica

Moa Anna Maria Margareta Sjödin sa...

Hej Camilla! Usch, inge kul att inte känns isg bra...bläää! Hoppas du snart mår bra.
Jag skickar (redan idag) ett par varma födelsedagskramar och Moa hurrar vilt!!! Ha det gott, vännen!
Kramisen!

Anonym sa...

Tack för en helt underbar blogg! Du har förresten blivit utmanad! Kika in på min blogg :-)

Vecka - Vecka sa...

Oj så det ser gott ut! Mumsiga bilder!
Krya på dig!

Kram,Lotta

Sara Mårtensson sa...

Vad är det för dag idag? Är det en vanlig dag? Nej, det är ingen vanlig dag för det är Camillas födelsedag! Hurra, hurra hurra!!

Stort grattis och hoppas du får en supertrevlig födelsedag med en massa mys och utan förkylning!

Stor kram från mig!

Anonym sa...

Många grattiskramar till min gudmor på födelsedagen många kramar kommer från Benjamin (genom mamma )

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Du fick mej att le..! Läste det långa recptet på teet och hann tänka, herregu' att hon orkar laga så komplicerat te när hon är så sjuk. Men då kom jag till ...eller gör som jag... Du är rolig du ;o)

Hoppas du får må bättre snart! //Linda

Anonym sa...

Det var då en seg bacill som kom ivägen för dig...har jag fattat rätt så fyller du dessutom år...
Stort grattis!! och HIPP HURRA...hoppas att du blir uppvaktad och omhändertagen...det är ju så skönt när man känner sig sjuk och ynklig...
Så vackra bilder du tagit!
Stor kram och mer energi skickas till dig min vän,
Bella

Vit Spets sa...

Åååå den kommer nog snart skall Du se... jag har bläddrat hela dagen i den, jag ligger nedbäddad & drömmer mig bort :)
Vilken snäll kärlek Du har! Jag fick betala min bok alldeles själv!
Kramis
//Siv

Ullis/Leva på landet sa...

Inte kul att förkylningen inte ger sig. Jag kör nog på din linje när jag ska smaka det teet, köper färdigt. Hoppas att du är frisk til helgen i alla fall.

Kram Ullis

Maria sa...

Finns inget härligare än en varm kopp te nu när det börjar bli både kallt o mörkt ute!

Hjärtans sa...

Hej! Hoppas att du börjar bli bättre. Här ligger jag också och är snuvig och hostig men det känns bättre! Teet låter jättegott!
Jenny

n o r d i n g å r d e n sa...

Va gott det lät och vilken fin kopp och fint foto! Mari.

Sara sa...

Hejsan
Det lät jättegott, jag älskar té i alla dess former.
Kram Sara

karofina sa...

hej! åh vad gott det låter och vilka inbjudande bilder!! jag tycker det är så snyggt med råsocker och godare än vitt!
kram!

Änglahem sa...

Men Milla!...uscha mig då...jag ska då inte klaga. Och mitt i eländet har du haft födelsedag ser jag, GRATTIS i efterskott!! Var väl gästerna som skulle haft med sig fika till dig tycker jag! och du...det är ju himla tur att det finns köpebröd.

Krya nu på dig ordentligt!!
Kramar, Ulrika

Hjemme hos Vibeke sa...

Koslig blogg du har. Tok meg en tur over landegrensen for å titte inn. Jeg er som deg stor fan av Chai te! God bedring!

Ljuva ro sa...

Snygga bilder! Te är gott på hösten när det är lite ruskigt ute, och särskild då man inte känner sig till hundra! Kryp på dig!

Helena Dovier sa...

Stort grattis till dig i efterskott! Hoppas att du hade en bra födelsedag, även om du inte var frisk. Hur är det med dig nu?

Tveklöst hade jag gjort som du och köpt tepåsar i stället för att blanda ihop alla ingredienserna till téet :-).

Ha en fin helg, hoppas att du är på benen!

Kram från Helena

Södralycke sa...

Det där théet låter gott! Men jag följer nog ditt exempel och köper det färdigt ;)

Trevlig helg på dig! Kram Johanna

Vecka - Vecka sa...

Väntar med spänning på vinsten! Lycka till i min tävling!
Trevlig söndag!
Kram,Lotta

chokladblomma sa...

Tack för krya-på-dig-hälsningen! Den behövs!
Ha det så bra du med, och bli frisk!
Kram A

A home far away sa...

Trots att du inte är kry så bjuder du på underbara bilder, det är bra gjort:-
Den stora vita koppen är helt underbart fin!

Kram Gunilla i Singapore